6 gode SEO-værktøjer

juni 22, 2018 i Online Marketing af Kris Olsen

Mand med en telefon

6 gode SEO-værktøjer

Det kan være svært at komme ordentlig i gang med en SEO-kampagne, hvis du er ny på området. Heldigvis findes der forskellige SEO-værktøjer, som kan hjælpe dig godt på vej. SEO-værktøjerne kan være til gavn for dem, som er helt ny i SEO-verdenen, men kan også være til gavn for dem, som arbejder professionelt med SEO – eksempelvis folk, som arbejder i et SEO-bureau. I denne artikel vil 6 gode SEO-værktøjer blive beskrevet.

Ahrefs

Ahrefs er uden tvivl et SEO-værktøj, som de fleste SEO-entusiaster skal have i deres værktøjskasse. Ahrefs har en af de største indekser af backlinks på internettet (udover Google), og er derfor perfekt, når du skal lave en konkurrentanalyse. Derudover har Ahrefs også andre funktioner, som du kan bruge til søgeordsanalyser og indholdsanalyser.

Såfremt du ønsker at bruge Ahrefs fremadrettet, kommer det til at koste dig 625 kr. pr. måned for deres Lite Plan.

Screaming Frog

Screaming Frog er et værktøj, som kan give dig tonsvis af data om dit websted. Dens gratis version (som du kan download her) kan crawl op til 500 URL’er. Funktionerne for den gratis
version inkluderer:

· Finde ødelagte links, fejl og omdirigeringer
· Analysering af sidetitler og metadata
· Undersøge hreflang attributter
· Finde duplikerede URL’er
· Generer XML-sitemaps

Selvom du måske bliver forvirret af de ovennævnte funktioner, vil vi stadig råde dig til at bruge Screaming Frog. Du har også mulighed for at købe den betalte version til 950 kr. pr. år, som inkluderer 11 flere funktioner end dem, som allerede er nævnt.

Ubersuggest

Ubersuggest er et værktøj, som kan bruges til at genere alternative søgeord som svar på det søgeord, du skriver i feltet. Hvilket kan være nødvendigt, hvis man ikke helt er klargjort med hvilke søgeord, som kan være relevant for ens hjemmeside. Derudover er Ubersuggest gratis og nemt at bruge.

Accuranker

Accuranker er et værktøj, som er udviklet til at hjælpe din SEO-kampagne, og er virkelig effektiv til at spore dine søgeordsrangeringer på Google. Dens sporing sker øjeblikkeligt og i real-time, som derefter kan hjælpe dig med at holde øje med din nuværende position på et givent søgeord. Prisen på basis pakken vil koste dig 310 kr. pr. måned.

Google Trends

Google Trends giver dig oplysninger om forskellige søgeords popularitet, og segmenterer derefter tid og geografi. Du kan dermed have en ide om hvilke tidspunkter på året, dit søgeord vil have flest søgninger. I samme tilfælde kan Google Trends også give dig et praj om hvornår et søgeord taber popularitet.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights er et værktøj, som analyserer din hjemmesides hastighed, og herefter beskriver hvilke dele af din hjemmeside, som forvrænger hastigheden. Derefter vil PageSpeed Insights beskrive nyttige løsninger til de tekniske problemer, der påvirker sidens hastighed. Google anser sidens hastighed som en relevant faktor, når din hjemmeside skal rangeres på Google.

Du kan til fordel vælge en kombination af forskellige SEO-værktøjer, så du ender med det bedste resultat.